الخميس، 10 مايو 2012

زهقان

عايز أنزل أتمشى شوية في وسط البلد و أروح كوبري قصر النيل بس مش هعرف عشان مليونية الاخوان لاسقاط الحكومة اللي في ميدان التحرير و أنا أصلا مبحبش الزحمة المبالغ فيها.هذه من المرات القليلة اللي احس فيها اني كاره المليونية اللي في التحرير .
عشان كده أنا مكتفي لحد دلوقتي بالجلوس أمام شاشة اللاب توب لقراءة أي شيء يحسن من حالتي النفسية -اللي زي الزفت من امبارح- و اخترت أقرأ كتاب جر ناعم لعمر طاهر بالاضافة لسماع الست .
كل ما اسمع أم كلثوم  أتأكد ان اللي كانوا عملوا المزيكا الأيام دي كانوا عباقرة بجد حاجة فعلا في قمة الابداع مش عارف هل اللي خلى نوع المزيكا دي يختفي و يظهر الأشكال اللي عارفنها دلوقتي هو تأثر المؤلفين بالمزيكا الغربية ولا ضعفهم ولا يمكن دماغهم مش متكلفة زي الناس بتاعة زمان مع ان الكيف بقى من أساسيات الأيام دي .
عجبني كام جملة كده ف الجزء اللي قريته ف ( جر ناعم ) اسمحولي اشركم معايا فيها
يتورط  الانسان في كثيرين و يتورط فيه كثيرون لتبدأ متاهة تحتاج خريطة أو لمعجزة للخروج منها. الحب كائن أبدي لا يموت لكنه قد يأخذ أشكالا تتغير بمرور الوقت و الدليل انه أبدي أنه يوم القيامة (يحشر المرء مع من أحب)

الحياة لغز ولا أحد على قيد الحياة يعرف الحل هناك أشخاص يحرصون على جمع الدرجات بقوة هؤلاء سيكافئهم الله بدخول الجنة و هناك من  كانوا حريصيين على أن يكونوا (بني ادميين) بكل ما في هذه المهمة من عذاب و مشقة و حيرة هكذا كان حمايا واحد من الذين استسلموا للمهمة التي خلقوا من أجلها و هؤلاء سيكافئهم الله في النهاية بمعرفة حل اللغز.


لم يكن بحاجة للجنس قدر حاجته ببشعور بالامتلاء ابتعد عنها لأنه يعرف أن الجنس سيزيده فراغاً

ملحوظة:مليونية الاخوان اتلغت بدون سبب واضح
                                                                         الجمعة 

                                                                     30-3-2012

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق